Opti-flor, Monster (2019)
De consument zo optimaal mogelijk laten genieten van bijzondere Opti-flor orchideeën’, zo luidt de missie van familiebedrijf Opti-flor. Dat doen de ondernemers Marco en René Hendriks en Raymond van der Knaap met een team van betrokken en jonge vakmensen in een ondernemende en inspirerende omgeving. Het bedrijf teelt ruim 6 miljoen phalaenopsisplanten op jaarbasis op zeven productielocaties in het Westland, volgens bijzondere, hoogwaardige en exclusieve concepten die allemaal van topkwaliteit zijn. Opti-flor staat dan ook bekend als een creatieve en innovatieve trendsetter. De eigen R&D afdeling heeft een sterke marktgerichte focus waardoor vernieuwende out-of-the-box innovaties ontstaan.
Ook op het gebied van duurzaam ondernemen is Opti-flor vooruitstrevend. Sinds 2017 zijn alle locaties aangesloten op het aardwarmteproject Vogelaer, een samenwerkingsverband waarin meerdere telers een aardwarmtedoublet en distributienetwerk exploiteren en benutten. Opti-flor is mede-initiatiefnemer en eigenaar van dit project. In 2018 zal 58% van de warmtebehoefte van het bedrijf worden ingevuld met aardwarmte. Opti-flor is aangesloten bij Benefits of Nature, een organisatie die de footprint van telers en handelsbedrijven berekent en op die manier bijdraagt om de wereld elke dag een beetje groener te maken. Daar hoort ook bij dat het bedrijf voortdurend zoekt naar mogelijkheden om de verpakkingslijnen te verduurzamen.
Oordeel van de vakjury:
De jury vindt Opti-flor een opvallend en vooraanstaand bedrijf in de sierteeltsector, vanwege de innovatieve concepten. Met haar bijzonder goed uitgewerkte marketingfilosofie is het bedrijf zeer onderscheidend. Er gaat een enorme dynamiek uit van de ondernemers. Samen stellen zij een doel en daar gaan ze ook voor. Het brede pallet aan producten en de bedrijfsvoering zijn goed met elkaar verbonden. De teams hebben dit proces efficiënt geautomatiseerd. Bovendien is er aandacht voor duurzame ontwikkelingen zoals het terugbrengen van de hoeveelheid verpakkingen en energiebesparing. Ook het personeelsbeleid van Opti-flor is een voorbeeld voor bedrijven in de sector. Er is veel aandacht voor de ontwikkeling van young potentials door middel van de ‘Young Green Creating Heroes’ en de ‘Young Strategie Group’. Er is voor alle medewerkers een persoonlijk ontwikkelplan. Opti-flor is participant van het nieuwe World Horti Center om MBO onderwijs te binden aan het bedrijf.
Opti-flor is voorgedragen door Rabobank Westland.