Ga direct naar de inhoud.

Zentoo

Een kleurrijk collectief

De samenwerking van de chrysantentelers begon in 2007 met 4 kwekers en 20 hectare en is inmiddels uitgegroeid tot een vereniging van 15 kwekers en ruim 100 hectare. Het collectief van chrysantentelers biedt meer dan 100 innovatieve variëteiten en produceert samen op jaarbasis 330 miljoen stelen. Met steeds vergaande vormen van concentratie en schaalvergroting is Zentoo inmiddels een merk. De wijze van samenwerken is uniek in de sierteelt. De kwekers hebben allemaal hun eigen ‘tuin’ maar delen met elkaar kennis en verkoop onder één merknaam en handelen met één portemonnee. Zentoo maakt gebruik van duurzame energiebronnen zoals Co2, een restproduct uit Rotterdam, de kassen worden verwarmd met aardwarmte en energiecentrales in plaats van aardgas. Ook wekken ze veel elektra op met grote aantallen zonnepanelen. Om jaarrond goede kwaliteit te kunnen waarborgen zet Zentoo steeds meer in op led-verlichting om het energieverbruik te verlagen.

De jury vindt Zentoo een aansprekend, ambitieus en duurzaam bedrijf dat de chrysantenteelt de laatste 10 jaar een boost heeft gegeven met goede marketingactiviteiten. Zij hebben zich laten zien als een betrouwbare innovator o.a. door de toepassing van LED-belichting en biologische gewasbescherming en datagedreven teelt waardoor optimalisatie van de teelt duurzaam wordt uitgevoerd.  De vergaande samenwerking met de telers in het collectief, maar ook met anderen in de sector, is de kern van het businessmodel van Zentoo.

Zentoo is voorgedragen door Royal FloraHolland.

Lees meer over Zentoo:

Zentoo: ‘Individueel ondernemerschap binnen het collectief’ (tuinbouwondernemersprijs.nl)

Zentoo: ‘De data stelt ons in staat optimaal te sturen op klantbehoefte’ (tuinbouwondernemersprijs.nl)

Zentoo: ‘Voor elke uitdaging zoeken we twee oplossingen’ (tuinbouwondernemersprijs.nl)