Ga direct naar de inhoud.

Niels Kreuk: ‘Blijven leren hoort bij onze flexibele bedrijfsvoering’

Op het tulpenbedrijf van Niels Kreuk BV hangt een ontspannen sfeer. Niels overlegt met een medewerker over een order, er worden grapjes gemaakt. Dit is één van de meest moderne tulpentelers van Nederland, met een unieke specialisatie. Dankzij een drielagen teeltsysteem maakt Niels Kreuk het rendabel om gemengde tulpenbossen aan te bieden. Waar een klein bedrijf groot in is. ‘De kunst van het ondernemerschap is je verantwoordelijkheid pakken als het moet, en je vrijheid als het kan’, aldus Niels Kreuk.

‘We bieden gemengde bossen aan onze klanten aan’, legt Niels uit. ‘Waar je normaal als tulpenteler bijvoorbeeld 100.000 tulpen teelt voor een order, telen wij vijf keer 20.000 tulpen van verschillende kleuren. Gangbare systemen kunnen die gemengde bossen niet telen of maken. Wij hebben geïnvesteerd in een systeem dat dit wel kan, waarbij we met relatief kleine hoeveelheden per kleur werken en korte rijen, zodat de verschillende kleuren makkelijk te pakken zijn. Het vereist zowel in de teelt als in het opmaken van de orders als in de afzet enorme flexibiliteit.’

Wat Niels Kreuk BV uniek maakt, is dat het bedrijf niet meegaat in de trend van schaalvergroting. ‘De schaalvergroting in de tulpenteelt zet door’, verklaart Niels. ‘Je ziet dat kleinere bedrijven afvallen, omdat ze te weinig onderscheidend zijn. Wij hebben bepaalde keuzes gemaakt, wat ons rendabele flexibiliteit geeft in onze productkeuze. Daardoor kunnen we klein en overzichtelijk blijven. Logistiek is het ook nog gewoon mensenwerk. Zolang de planning door één man is te overzien, is dat het beste systeem dat er is. Doordat we effectief opereren als klein bedrijf, is een complex digitaal systeem niet nodig.’

Niels heeft in 2016 het familiebedrijf van zijn ouders volledig overgenomen en tot de huidige BV omgebouwd, maar zat al sinds in 2005 in het maatschap. ‘Ik heb vooral werk gemaakt van het oppakken van de directe handel’, aldus Niels. ‘We gingen van de klok naar directe samenwerking met de klant. Dat werkt de éne keer beter dan de andere keer, maar dankzij onze flexibele bedrijfscultuur en het bouwen aan klantrelaties kun je de klanten steeds beter bedienen.’

‘De kunst is om alles goed te doen’, gaat Niels verder. ‘Dat kan alleen als je blijft leren, ook dat hoort bij flexibele bedrijfsvoering. Idealiter wil je dat elke tulp naar de plek gaat waar hij de hoogste prijs opbrengt. De gemiddelde basisprijs voor gemengde bossen gaat in de huidige markt nog wel omhoog, zo maakt onze specialisatie ons dus rendabel. Je levert aan de klant wat hij elders niet krijgt. Zo kun je als klein bedrijf toch relevant blijven voor de markt.’