Ga direct naar de inhoud.

In de kas tussen een levend product staan is mooi’

Maak kennis met jurylid Karolien Tesselaar

‘Mijn missie is om te werken aan nul milieu-impact in de sierteelt,’ aldus Karolien Tesselaar, verantwoordelijk voor marketing en verduurzaming bij Tesselaar Alstroemeria en jurylid bij de Tuinbouw Ondernemersprijs. Daarnaast is ze ook voorzitter van de Promotie Alstroemeria en sinds twee jaar lid van de ledenraad Royal FloraHolland. Zeer actief in de sector dus. ‘De bloem promoten en de sector verduurzamen, daar werk ik eigenlijk elke dag aan.’

‘Als jurylid van de Tuinbouw Ondernemersprijs is het mooi om succesvolle ondernemingen in onze sector te bezoeken,’ legt Karolien haar rol uit. ‘Ik kijk daarbij vooral kritisch naar de duurzaamheid. Is het puur marketing of wordt er echt verschil gemaakt? Op welke manier is het bedrijf actief aan het besparen op milieubelasting? Daarnaast vind ik de betrokkenheid van medewerkers ook belangrijk. Hoe loopt het? Hoe is de sfeer? De mensen maken uiteindelijk het bedrijf.’

‘We moeten met elkaar het succesverhaal van de sector vertellen,’ gaat Karolien verder. ‘De Tuinbouw Ondernemersprijs betekent dat je waardering krijgt vanuit je eigen vakgebied, dat is natuurlijk een mooie opsteker. Maar het werkt ook door naar de maatschappij. Hoe meer we kunnen vertellen over het belang van de kassen voor BV Nederland, hoe beter.’

Karolien blijft zich in ieder geval hard inzetten voor de promotie van sierteelt en duurzaamheid. ‘Bloemen en planten brengen geluk, zo simpel is het,’ verklaart ze. ‘Het is het perfecte cadeau en het maakt ook ons huis gezellig. Misschien zit een extra vakantie er niet in, of worden er komend jaar wat minder grote uitgaven gedaan, maar ik geloof wel dat er altijd een gezellig plantje of bloemetje in huis wordt gehaald.’

‘Tegelijkertijd zie ik vanuit mijn diverse rollen dat we het tij aan het keren zijn in de sector,’ besluit Karolien. ‘De tuinbouw is volop bezig met de planeet en met verduurzaming. De grote bedrijven lopen voorop in de energietransitie. Trends als robotisering en circulair ondernemen dragen ook bij aan zowel duurzame producten als blije medewerkers. Sowieso bieden we veel werkgelegenheid. Niet iedereen wil elke dag achter een bureau werken, uiteindelijk, dagelijks in de kas tussen levende producten staan is ook mooi.’