Ga direct naar de inhoud.

Michiel F. van Ginkel: 'Er zijn altijd innovatieve ondernemers in de sector'

Michiel F. van Ginkel, voorzitter van het bestuur van de Tuinbouw Ondernemersprijs: 'Midden jaren ’80 kon de glastuinbouw wel een oppepper gebruiken. Iets om te laten zien dat de ondernemers, in alle teelten die we hebben, goed bezig waren. Verschillende activiteiten werden daarom in 1986 gecombineerd tot de Tuinbouw Ondernemersprijs, een podium om ondernemerschap in de glastuinbouw in de schijnwerpers te zetten.  “Er zijn altijd goede bedrijven, ongeacht de omstandigheden”, geeft Michiel van Ginkel aan, voorzitter van de Tuinbouw Ondernemersprijs. “Dat is logisch, want er zijn altijd goede ondernemers in de sector.”

Sector in de breedste zin

Het evenement werd vanaf het begin breed gedragen. Interpolis, Rabobank, de afzetorganisaties, het ministerie, zitten er al vanaf het begin bij. De prijs schijnt een licht op de top-of-the-bill onder de ondernemers in de glastuinbouwsector. “Het gaat om de sector in de breedste zin van het woord”, laat Diana Duijvestijn weten. Zij is projectmanager van de Tuinbouw Ondernemersprijs sinds 2009 en kent de cultuur van het event op haar duimpje.

 

“Een leuk voorbeeld van winnaars is het fruitteeltbedrijf van Theo en Martin Vernooij”, vertelt Diana. “Dat zijn kersentelers, die oude rassen terugbrachten naar Nederland en onder andere de kersensector promootte met een kersenfestival. Omdat bedrijven worden beoordeeld op hun ondernemerschap en de mate van innovaties en niet op hoe groot het bedrijf is of welke teelt er staat, kunnen kandidaten vergeleken worden.”

Bescheiden ondernemers

“In het hele land zijn er bijzondere bedrijven, maar veel ondernemers zijn bescheiden en hebben geen behoefte aan de spotlight. Sommigen die voorgedragen worden, vinden dat ze er nog niet klaar voor zijn, maar eigenlijk is ondernemen nooit klaar. Er zijn altijd weer processen die verbeterd worden en waarvoor nieuwe investeringen noodzakelijk zijn, en daarover vertellen kan inspirerend werken voor andere ondernemers.” “De jury van de prijs kijkt naar de visie van de ondernemers en de intrinsieke kwaliteiten, naar de bevlogenheid en het enthousiasme, niet naar het soort bedrijf of de omvang”, aldus Diana. “Dus ik roep alle innovatieve telers op om zich kandidaat te stellen of zich te laten voordragen, we kunnen daarmee laten zien hoe een prachtige sector we hebben.”

Innovatieve tuinbouw in de spotlight

Inmiddels is de Tuinbouw Ondernemersprijs een hele prestigieuze prijs binnen en buiten de sector. De genomineerden en de uiteindelijke winnaar krijgen dan ook veel aandacht. Er zijn bezoeken van de pers, van de overheid en interesse uit het buitenland. De genomineerden krijgen vooral veel erkenning van de sector zelf, dat op zich is natuurlijk een mooie prijs.

“De tuinbouwsector verandert constant en de Tuinbouw Ondernemersprijs beweegt daarin mee”, verklaart Michiel. “We zoeken manieren om jongeren er meer bij te betrekken, daarvoor communiceren we meer online. Maar het doel blijft altijd hetzelfde: de innovatieve tuinbouw in de spotlight zetten.”