Ga direct naar de inhoud.

OVATA: 'Investeren tijdens een crisis levert tien jaar later nog steeds voordelen op’

Er wordt gezegd dat honden op hun baasjes gaan lijken – of andersom. Dat geldt ook voor vetplanten en hun telers, lijkt het wel. Want succulenten zijn veerkrachtige planten, bestand tegen extreme omstandigheden. Dat lijkt ook voor OVATA te gelden, de innovatieve teler van de familie Ammerlaan in Bleiswijk. Het bedrijf en haar producten is een groot succes, wat alleen kan als je de juiste keuzes weet te maken tijdens een crisis.

En crises, die kennen ze bij OVATA. Zo was er in 2012 een grote brand, waarbij drie van de tien hectare in rook opging. De brand kwam landelijk in het nieuws. ‘Het was een crash’, verklaart Hans Ammerlaan,  Oprichter van het familiebedrijf. ‘Van de bank begrepen we dat veertig procent van de bedrijven failliet gaat na een brand. De vooruitzichten waren dus niet heel rooskleurig. We hebben toen een aantal keuzes gemaakt die doorslaggevend waren voor het latere succes.’

‘Enerzijds maakten we keuzes in het assortiment’.  ‘Tot die tijd teelden we vetplanten en cactussen, maar de cactussen schrapten we uit het assortiment. Daardoor kwam er meer focus op één teelt, de succulenten, wat zich nog steeds uitbetaalt. Anderzijds besloten we juist te gaan investeren in een nieuw bedrijf. Doorpakken en gaan. Dus je ziet hoe de keuze om te investeren tijdens een crisis tien jaar later nog steeds voordelen oplevert. Tegenwoordig gebruik ik een deel van dat bedrijf voor mijn eigen start-up, Aloe Demi, dus je ziet hoe de keuze om te investeren tijdens een crisis tien jaar later nog steeds voordelen oplevert.’

Corona gaf OVATA ook een klap. Het bedrijf heeft een aantal stabiele klanten, zoals IKEA en tuincentra en bouwmarkten, maar tijdens de lockdowns gingen juist deze klanten dicht voor consumenten. ‘De omzet kelderde enorm’, verklaart Hans. ‘Ook dit voelde als een crash. We hebben een aantal strategische keuzes gemaakt om niet alleen de crisis het hoofd te bieden, maar ons ook momentum mee te geven voor na corona. Eén van de keuzes was om prijsvast te zijn en te blijven en geen planten goedkoper te maken of gratis weg te geven. Dit zijn duurzame planten die lang blijven staan bij de consument, dus weggeven tijdens een lockdown betekent dat na de lockdown je klanten nog steeds hun gratis vetplanten hebben staan.’

Daarnaast besloot OVATA ook deze crisis juist te investeren. ‘Waar veel bedrijven marketing als een sluitpost zien waar ze het eerste op bezuinigingen, zijn wij juist meer gaan investeren in marketing tijdens de lockdowns’, legt Demi uit. ‘Zo voegden we een gelukspoppetje toe aan de planten, met de tekst “Best Of Luck To You”. Op die manier maakten we van de vetplant een geluksplant, iets dat mensen tijdens corona goed konden gebruiken. We hebben hier een campagne omheen gebouwd op onze social media kanalen en via ons Customer Care Team, dat altijd al contact heeft met onze klanten over hun behoeften en meedenkt met conceptontwikkeling.’

Investeren tijdens een crisis in zaken die het bedrijf ook in de toekomst helpen, dat is een cruciale ondernemersvaardigheid. In staat zijn om tijdens zo’n crisis overzicht te houden en de juiste keuzes te maken, dat is het verschil tussen een goede onderneming en een veerkrachtige onderneming. OVATA heeft bewezen absoluut een veerkrachtige onderneming te zijn, die in staat is sterker uit een crisis te komen.