Ga direct naar de inhoud.

SK Roses: Big Data en innovaties

‘We nemen betere beslissingen dankzij de data’

Drie prachtige bedrijven, één prestigieuze prijs. In een serie verhalen duiken we met alle drie de genomineerden voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2020 de diepte in. Wat was er voor nodig om te komen waar ze nu staan? Welke uitdagingen zijn ze aangegaan? Wat is hun visie voor de toekomst? Dit is het tweede verhaal met SK Roses, waar we ondernemers Marc, Bas en Tom Koene spreken.

Hoe kun je elke klant de teeltgeschiedenis van hun rozen vertellen als je ruim 30 miljoen rozen per jaar teelt? Door behalve rozen ook data te oogsten. En die data vervolgens inzichtelijk te maken. SK Roses heeft de afgelopen jaren een enorme professionaliseringsslag geslagen door minutieuze informatie van elke bloem te analyseren.

Data leidt tot hogere kwaliteit

‘Een aantal jaar geleden zagen we het belang van data groeien’, legt Tom uit. ‘In 2017 besloten we met Priva in zee te gaan door te investeren in het FS Performance systeem, waarmee elke medewerker een reader krijgt.’ ‘Door te werken met het FS Performance systeem van Priva is het mogelijk om de kwaliteit van de rozen inzichtelijk te maken. Hierdoor weet je precies welke roos uit welk pad in de kas komt.’ ‘Zo hadden we op een gegeven moment een aantal rozen van mindere kwaliteit’, geeft Tom als voorbeeld. ‘Door de data uit te pluizen afkomstig van de readers en de klimaatcomputer, ontdekten we dat deze rozen uit een hoek in de kas kwamen waar het net wat warmer was.’ ‘Van dat hoekje hebben we een aparte afdeling van gemaakt, zodat we de ramen los van de rest van de kas konden sturen. De kwaliteit van de rozen is daar nu veel beter.’

Alles zit gekoppeld

Bij SK Roses is een data-analist werkzaam, die controleert of de data die binnenkomt correct is. Ook ontwikkelt hij software om de data inzichtelijk en dus bruikbaar te maken. Dankzij de data is nu elk bedrijfsproces inzichtelijk. Tom vertelt verder. ‘Alles zit gekoppeld aan elkaar, van teelt tot sales’, zegt hij. ‘We kunnen de klantenhistorie inzien en daarop inspelen, maar ook de kwaliteit per kap analyseren.’ ‘Al die data helpt ons bij ons doel om de beste rozen zo klantgericht mogelijk in de markt te zetten.’

Betere beslissingen

Rozenteelt is lastig te voorspellen. Traditioneel weet de teler pas op de dag zelf wat er uit de kas komt. Niet bij SK Roses. ‘Onze data kan nu na één uur oogsten op de dag nauwkeurig voorspellen hoeveel rozen de dag erna beschikbaar zijn’, aldus Tom. ‘Dat is uniek en dat helpt de sales enorm.’ ‘We nemen steeds betere beslissingen dankzij de data’, verklaart Bas. ‘Op termijn wil je steeds verder vooruit kunnen voorspellen.’ ‘En je wilt het weer elk jaar net wat beter doen dan het jaar ervoor’, vult Marc aan. ‘Dat kan nu door kleine aanpassingen toe te passen op basis van de data.’ ‘Toevallig hebben we deze week onze database bij Microsoft uitgebreid’, zegt Tom. ‘We zijn nu maximaal premium, zonder data-limiet. Dat is wel handig, met drie locaties, een uitgebreid personeels- en klantenbestand en ruim 30 miljoen rozen per jaar, wat allemaal data genereert.’ 

Dit is het tweede deel van het verhaal met SK Roses. In deel één en deel drie gaan Marc, Bas en Tom in op onder andere innovatief ondernemerschap, innovaties en duurzaamheid binnen hun bedrijf.