Ga direct naar de inhoud.

Ter Laak Orchids gaat voor stabiele groei

 

“Pas als we voelen dat we het meeste onder controle hebben doen we een volgende stap. Wij zijn best vooruitstrevend om vooral onderscheidend te zijn, maar we blijven wel met twee voeten op de grond staan.” De broers Eduard en Richard ter Laak zeggen het instemmend.

Vanuit de glazen vergaderruimte hebben ze uitzicht op het verkeer dat via de N211 het Westland in en uit zoeft. Inmiddels ligt de grootste nieuwbouw alweer vijf jaar achter hen, maar afgelopen jaar is er nog wel een nieuwe stekruimte van 4.000 m2 gebouwd, de zogenaamde DaglichtKas. Daarvan is er pas één in Nederland.

Het dek van deze kas, die in samenwerking met Wageningen UR Glastuinbouw tot stand kwam, heeft een bijzondere zaagtandvorm, doordat de noordkant een steilere hellingshoek heeft dan de zuidkant. De zuidkant heeft twee fresnellenzen, waarmee je door meebewegende collectoren elektriciteit kan winnen en water verwarmen. In deze koele kas gaan de luchtramen minder vaak open en blijft er meer CO2 binnen. Het levert een energiereductie van 40% op, waarmee ze de meest duurzame Phalaenopsistelers ter wereld willen worden. “En die kas werkt”, leggen ze uit. “We zijn tevreden over de eerste resultaten.”

 

Familiebedrijf

Terwijl hun ouders een gemengd bedrijf hadden, van kweken tot loonwerk, wisten de broers al heel vroeg dat ze het tuindersvak in wilden. Ze zaten als het ware al in de startblokken op het moment dat Eduard van school kwam en Richard nog een jaar te gaan had. “Onze ouders hebben ons altijd vrijgelaten in die keuze”, vertelt Richard, “maar voor ons was het vanzelfsprekend.”

Zo bouwden zij een bedrijf op van 4,5 hectare in Wateringen, waarna ze in 2008 besloten om op een steenworp afstand nieuw te bouwen op 8 hectare. Aanvankelijk waren ze van plan om de oude locatie af te stoten, maar na een periode van opkweek voor derden is dat uiteindelijk niet gebeurd.

 

Flexibel naar afnemers

“We richten ons op een top-assortiment in 12 cm potten, waarbij continuïteit en kwaliteit voor ons belangrijk zijn”, legt Eduard uit. Dit assortiment komt tot stand door ontwikkeling van eigen rassen, maar ook in goede samenwerking met leveranciers van planten. Hiermee kunnen ze flexibel inspelen op wensen van hun klanten.

Als één van de eerste bedrijven sloten ze zich aan bij telersvereniging Decorum, waarbij ze naar samenwerking zoeken met gelijkgestemde collega telers. De afnemers zijn vooral groothandelsbedrijven en tuincentra door heel Europa, maar daar komen steeds vaker hoger segment supermarkten en bouwmarkten bij.

Naast het kweken van een goed eindproduct ligt de nadruk op het ontwikkelen van succesvolle rassen onder andere door eigen veredeling. In hun eigen winkel houdt Ter Laak een vinger aan de pols door goed te luisteren wat consumenten belangrijk vinden. De dagelijkse leiding is er in handen van Mariëlle, de echtgenote van Eduard. Ook ontwikkelen ze een eigen webshop voor online verkoop.

 

Internationalisering

Nieuw zijn de plannen voor een eigen locatie in Guatemala. Nadat zij verschillende landen en afzetgebieden hebben vergeleken, gevolgd door enkele overzeese expedities lijkt de tijd rijp om in Midden-Amerika de vleugels uit te slaan. Met twee vennoten bouwen zij een met rolcontainers uitgeruste plastic kas.

“We gaan daar eindproduct leveren voor de lokale markt en halfwas planten voor de omringende landen” legt Eduard uit, “De perfecte locatie zoeken was nog niet zo eenvoudig, maar uiteindelijk hebben we die gevonden. Het juiste klimaat was de belangrijkste factor.” De broers leveren naast kapitaal ook kennis en planten, de partners verzorgen de arbeid.

Richard vliegt straks iedere maand heen en weer om de start van dit bedrijf te begeleiden. “We willen heel erg vooruitstrevend zijn, maar doen steeds stappen waarbij we onze risico’s kunnen overzien”, meent hij.

 

Plezier in ondernemen

De ogen van deze Westlandse ondernemers gaan glimmen als ze over het plezier in ondernemerschap praten. “Ondernemen is jezelf kunnen zijn. Het is een sport om steeds beter te worden, mooiere producten te leveren, nog betere kwaliteit te halen. We gaan om met levende producten, die je kunt ruiken, kunt voelen.” Richard en Eduard kijken elkaar aan. “Maar het allermooiste zijn de kleine successen, die niet in geld zijn uit te drukken.”

En direct gaan ze weer over tot de orde van de dag. Er staan alweer nieuwe projecten op hun te wachten, zoals proeven met energiezuinige LED’s om de teelt verder te optimaliseren.

 www.orchidee.nl