Ga direct naar de inhoud.

“We rekenen statiegeld op onze trays” - Hoe slim (her)gebruik van plastic bij Griffioen Wassenaar zorgt voor duurzame teelt

Griffioen Wassenaar is geen traditionele kweker. Althans, dat moeten we anders zeggen. Griffioen Wassenaar is een traditionele teler, maar ook een projectbureau dat “turn key” projecten in openbaar groen kan ontwerpen, aanleveren en opleveren. Een oorspronkelijk familiebedrijf met de teelt als basis en het ondernemerschap als dynamo, en inmiddels een investeerder en een Algemeen Directeur aan het hoofd. “We telen meer dan 800 soorten planten voor de retail," aldus Algemeen Directeur Stefan Verbunt. “En dat doen we zo duurzaam mogelijk.”

Op het gebied van duurzaamheid heeft Stefan een interessante visie. “Soms zie je dat ondernemers als privé persoon anders denken over duurzaamheid dan ze als ondernemer handelen," aldus Stefan. “Privé zijn ze volledig voor zoveel mogelijk duurzaamheid, maar als ondernemer kijken ze vooral naar kosten, rendement en het afsnijden van de bochten. Dat wil ik niet. Als mens vind ik het belangrijk dat ik zo duurzaam mogelijk leef, als ondernemer wil ik dat ook.”

Potmaat P11

“We kweken bijvoorbeeld in potmaat P11," legt Stefan uit. “Doordat deze groter is dan P9, heeft de plant meer ruimte en wordt dus robuuster. Bovendien leveren we voor onze projecten van GreentoColour® in het openbaar groen standaard zonder pot. De scheelt hoveniers tijd, de projectsite blijft plastic vrij en we hergebruiken zelf de potjes weer. Zo kun je plastic duurzaam inzetten.”

Goed in de steigers

Duurzaamheid is één van de pijlers die Stefan Verbunt in bracht, toen hij zo’n vier jaar geleden het dagelijks bestuur overnam. “Het bedrijf stond goed in de steigers”, vertelt Stefan. “Daardoor was continuïteit van de bedrijfsvoering goed te doen. Onze inbreng als nieuwe eigenaren zat hem vooral in de focus op duurzaamheid en kwaliteit, maar ook in het ontwikkelen van de interne cultuur, zoals het delegeren van verantwoordelijkheid.”

Koningsblauw

Griffioen Wassenaar is in bezit van alle belangrijke keurmerken en altijd bezig met het verduurzamen van de processen. “Zo werd reeds jaren terug koningsblauwe potjes geïntroduceerd. In eerste instantie om op te vallen in de tuincentra met een aantrekkelijke kleur, maar later bleek dat de afvalverwerkingscentrales blauw plastic makkelijk konden scheiden. Zwart plastic gaat de verbrandingsoven in, want dat zien de sensoren niet. In alles gebruiken we nu gerecycled plastic.”

35 cent statiegeld

Ook de trays waarin de planten naar de tuincentra gaan zijn van recyclebaar plastic. En daar zit statiegeld op. “We rekenen 35 cent statiegeld op onze zesgaats trays. En dat werkt. Het geeft de tuincentra ook handvatten om hun duurzaamheid concreet te maken. Het plastic komt terug en wordt hergebruikt. Maar we willen verder. Daarom zijn we nu ook bezig om een meermalige kweektray te ontwikkelen, die tien jaar mee kan, net als een biologisch afbreekbare pot die meegeplant kan worden in de aarde. Zo zijn we constant aan het kijken of we het productieproces en onze handelswijze verder te verduurzamen”

Flink doorgelicht

Die wens zet zich ook voort in de teelt zelf. “Er komen zonnepanelen op het dak om onze eigen stroom op te wekken,” gaat Stefan verder. “En ons watergebruik is circulair. We hergebruiken ook het water zoveel mogelijk. Sowieso hebben we nullozing, dus er komt niks in het oppervlakte water rondom onze locaties. Tot slot gebruiken we zoveel mogelijk biologische gewasverzorgingsmiddelen. We zijn dan ook erg trots dat we de logo’s van de bijenstichting en de vlinderstichting mogen dragen, dat natuurlijk ook weer te maken heeft met de biodiversiteit die we kunnen uitrollen in de openbare ruimte. Ja, we zijn inmiddels door heel veel partijen flink doorgelicht op het gebied van duurzaamheid, maar we leggen de lat dan ook hoog.”

Details

Duurzaamheid gaat over details. En bij Griffioen Wassenaar heeft men veel oog voor detail. Of het nu gaat om het duurzaam gebruik van plastic, weten welke planten jaarrond zorgen voor bijen- en vlinderhemels in de openbare ruimte, of hoe je het de consument in het tuincentrum zo makkelijk mogelijk kan maken, bij Griffioen Wassenaar zit er altijd een gedachte achter.