Ga direct naar de inhoud.

Zentoo: ‘De data stelt ons in staat optimaal te sturen op klantbehoefte’

Zentoo laat zien dat de combinatie van slimme samenwerking, goede marketing en digitale innovatie een succesformule is in de chrysantenteelt. Van een financiële samenwerking in 2007 tot de one stop shop voor exporteurs die het nu is, er wordt altijd geïnvesteerd in innovatie. ‘We willen de CoolBlue van de chrysanten zijn’, aldus Danny van Uffelen, Marketing Manager bij Zentoo.

Zentoo vermarkt haar toegevoegde waarde door constant de driehoek verkoop, assortiment en distributie in balans te houden. ‘Dat hebben we de afgelopen jaren steeds meer gedigitaliseerd’, legt Danny uit. ‘Toen we begonnen, handelden we in zo’n 20 tot 25 rassen, inmiddels zijn dat er ruim honderd. Omdat we ons assortiment voor onze klanten heel toegankelijk hebben gekregen met de webshop, zijn we in staat om zeer fijnmazig te bedienen.’

‘Via de webshop zijn kleinere aantallen uit een breder assortiment te bestellen, ook met verpakking op maat’, gaat Danny verder. ‘Zo helpen wij onze klant de consument optimaal te bedienen. Tegelijkertijd zijn we heel interessant voor veredelaars, waardoor inmiddels vijftig procent van ons assortiment exclusief is. De kracht van ons platform zorgt ervoor dat veredelaars bij Zentoo komen als ze nieuwe soorten een kans op succes willen geven. Zo zorgt de digitalisering voor meer exclusiviteit, meer specialty’s in het assortiment en fijnmazigere distributie.’

Deze keuzes hebben gevolgen voor de bedrijfsvoering van Zentoo. ‘We waren de eerste kwekersorganisatie met een eigen koelcel en een distributiecentrum op de Bloemenveiling’, zegt Operationeel Directeur Arjan van der Voort. ‘Daarnaast hebben we Zentoo-breed een hoogwaardig ERP pakket ingevoerd, dat ons helpt met de teeltplanning uit QMS, de verkoop en logistiek. Daarvoor hebben we een jong en ambitieus softwarebedrijf in de arm genomen, dat ons ook helpt met platform development en de koppeling met Floriday. De data uit dat systeem zorgt voor realtime inzicht in de voorraad op alle teeltlocaties, zodat verkopers en telers niet constant rond hoeven te bellen om stelen bij elkaar te zoeken. Wat je kunt bestellen op de webshop, is op voorraad. Verkoop, voorraadbeheer en distributie automatiseren verschaft ons de basis voor een goede ketenregie.’

‘De data die voortkomt uit de teeltplanning in QMS en de webshop stelt ons in staat om optimaal te sturen op klantbehoefte’, vervolgt Danny. ‘Daarin gaan we heel ver. We willen de klant namelijk inspireren, en ook op dat niveau toegevoegde waarde bieden in de relatie. Daarom hebben we bij de rebranding van ons merk de slogan “Colourful Collective” gelanceerd, waaronder we in de keten nieuwe verrassende concepten ontwikkelen en de mogelijkheden van ons assortiment uitdiepen. Het voordeel van de chrysantenteelt is dat je snel kunt schakelen, dankzij de digitale innovaties van de laatste jaren zijn we daartoe ook goed in staat.’

‘Onze visie betekent dat de individuele telers daar ook in mee moeten groeien en ruimte bieden en vertrouwen geven aan ambitieuze jonge mensen van buiten’, besluit Edwin Steenbergen, Algemeen Directeur. ‘Dit is een nieuwe manier van werken, die mogelijk is omdat we een collectief zijn. Dat vertrouwen maakt mogelijk dat mensen zoals Danny de ruimte krijgen om midden tussen ondernemers ervaring op te doen en zelfstandig ideeën uit te werken in het bedrijf.