Ga direct naar de inhoud.

Zentoo: ‘Voor elke uitdaging zoeken we twee oplossingen’

Dankzij Zentoo behouden telers regie in de keten, tussen de consoliderende giganten aan de kant van veredeling en aan de kant van de exporteurs. De coöperatieve vorm en het ondernemerschap bij zowel de telers als op het hoofdkantoor creëert een powerhouse in de chrysantenteelt. ‘Al in het voorbereidende jaar spraken we over een financiële samenwerking’, vertelt Operationeel Directeur Arjan van der Voort. ‘Samen met een uniek verrekensysteem legde het delen van de portemonnee de basis voor het succes van Zentoo. Jouw bloem is nu mijn bloem en andersom.’

Na een jaar praten richtten vier  chrysantentelers Zentoo op in 2007. Sindsdien is het bedrijf zowel in hectares als in omzet blijven groeien. ‘Wij zien het telen van Chrysanten als voetballen in de Champions League’, legt Algemeen Directeur Edwin Steenbergen uit. ‘En die Champions League wil je elk jaar winnen. Daarvoor is het belangrijk om gelijke tred te houden met de ketenpartners. Daarom zijn we als Zentoo gegroeid naar 115 hectare. Dankzij de balans die daardoor ontstond in de keten kun je met de ketenpartners op gelijkwaardig niveau en dus in balans blijven innoveren, en zo als sector zorgen voor groei van het segment.’

‘We zien echt een uitdaging op de kostprijs’, gaat Edwin verder. ‘Maar bij Zentoo zoeken we altijd twee oplossingen voor elke uitdaging. Zo stelt onze marketing samen met de webshop, het moderne distributiecentrum en de data uit de kassen ons in staat om de markt optimaal te bedienen. Ondanks onze omvang blijven we flexibel en kunnen we snel op- en afschalen en zo onze marges op niveau houden. Tegelijkertijd werken we aan de kostprijs en duurzaamheid door te innoveren in techniek en op klimaatneutraal en chemievrij telen.’

‘Een goed voorbeeld is de nieuwe locatie die twee bedrijven binnen Zentoo zijn opgestart’, vertelt Arjan. ‘Vanuit Zentoo hebben  we het advies over bijvoorbeeld de installatie van insectengaas ondersteund, wat trips en wantsen tegengaat en waardoor er minder gewasbescherming nodig is. Dat drukt niet alleen de kostprijs, maar verbetert ook onze impact van de Chrysantteelt op het milieu en is iets dat we Zentoo breed kunnen uitrollen. Zo ging het ook met LED-verlichting. Daar konden we door onze grote hoeveelheid aan teeltlocaties mee testen. Na een jaar hing er op vijftig procent van de locaties een hybride LED-installatie, twee jaar later wordt dat naar verwachting negentig procent. Je wilt met Zentoo zo constant de standaard neerzetten van hoogwaardige en duurzame chrysantenteelt.’

‘De distributiecentra vormen mede de basis van het succes’, aldus Edwin. ‘Daarvoor hebben we flink geïnvesteerd in moderne machines, digitaal voorraad- en teeltbeheer, een laagdrempelige webshop en de mogelijkheid om ook kleine aantallen en specialty’s te leveren. Vanuit het hoofdkantoor ondernemen we mee met de telers. We blijven groeien als Zentoo, maar wel gecontroleerd. Dat kan dankzij de coöperatie van vooruitstrevende telers, de sterke merknaam en de mooie cultuur die we hebben binnen het bedrijf. Go with the flow en de resultaten spreken voor zichzelf.’