Ga direct naar de inhoud.

Division Q: “Alles dat we doen, moet impact hebben op de footprint”

Startups die een nieuwe technologie willen introduceren in de tuinbouw, kloppen vaak aan bij Division Q. Als impactinvesteerder probeert Division Q duurzame technologie te versnellen, maar het doet meer dan dat. Het is ook verantwoordelijk voor de duurzaamheidsambities van de Koppert Cress Group. En ze hebben haast. “Het bestaansrecht van de tuinbouw staat op het spel”, aldus Bart van Meurs.

Bart is opgegroeid in het Westland, studeerde in Delft en heeft in Amsterdam gewerkt. “Ik mistte in Amsterdam de daadkracht die ik gewend was vanuit het Westland”, aldus Bart, die nu leiding geeft aan Division Q. “Tuinbouw heeft ook nog eens alles wat ik mooi vindt: natuurkunde, scheikunde en biologie. Een pragmatische, efficiënte sector, waarin alles door te rekenen is. Daardoor zie je hiaten in je processen, die je kunt wegnemen door duurzame technologie toe te passen. Dat is fascinerend.”

Duurzaamheidsambities

Division Q is opgericht in 2022 en onderdeel van de Koppert Cress Group. “We zijn gericht op gastronomie en duurzaamheid”, vertelt Bart. “Vanuit de duurzaamheidsambities van Koppert Cress ontstond een heel netwerk aan startups, bedrijven en personen. Uit die ambities en dat netwerk is Division Q ontstaan.”

“We hebben als Division Q twee taken”, gaat Bart verder. “Aan de éne kant gaan we de duurzaamheidsambities van de Koppert Cress groep verwezenlijken. Dat bestaat deels uit het scouten van nieuwe technieken, maar ook uit het berekenen van de footprint.”

Voeten in de klei

“In het verlengde daarvan hebben we ook een investeerdersrol. Waar we haalbare en effectieve nieuwe technologie zien, investeren we daarin. Als extra toegevoegde waarde hebben we ook gelijk een aan praktijkomgeving waar de technologie getest kan worden. Wat dat aan gaat staan we echt met de voeten in de klei.”

Als je als investeerder geld wilt verdienen, zijn er betere manieren dan innovatieve tuinbouwtechnologie, geeft ook Bart toe. “Natuurlijk, het is veel rendabeler om te investeren in vastgoed in een wereldstad. Maar wij zijn impactinvesteerders. We willen een verschil maken met praktische technologie die zorgt voor een duurzame manier van gezond voedsel telen.”

Footprint

Hoewel Division Q vooral bekend is geworden door de investeerdersrol, is en blijft de basis het verwezenlijken van de duurzaamheidsambities van Koppert Cress. “Greenwashing ligt op de loer”, geeft Bart toe. “Dus wat we doen, moet kloppen. Niet zomaar wat trendy projecten draaien en roepen dat je duurzaam bent, maar echt meten en weten welke impact je hebt. Het doorberekenen van alle bedrijven binnen de Koppert Cress Group was dus essentieel.”

“Het berekenen van de footprint liet kansen zien”, gaat Bart verder. “We deden als Koppert Cress al veel projecten op het uit faseren van fossiele energie. Door het berekenen van de footprint zagen we dat we veel terrein konden winnen op het gebied van verpakkingen en logistiek. We zijn sterk in het samenwerken met startups, maar dat doen we alleen als ze effect hebben op de footprint van de Koppert Cress Group.”

 

De basis goed doen

De grootste uitdaging voor Division Q blijkt de aanzuigende werking. “Ja, het is natuurlijk een groot compliment, maar we moesten echt leren om ‘nee’ te zeggen tegen initiatieven”, vertelt Bart. “Er zijn zo verschrikkelijk veel kansen en we zijn goed in het vertellen van ons verhaal, dus dat trekt innovatieve en creatieve mensen en ideeën aan. Zowel voor investering en voor open sollicaties zoeken we niet alleen breedte, maar vooral ook de diepte. We willen dat iedereen er iets aan heeft en dan moeten we de basis goed blijven doen.”

Instroom van nieuwe mensen

“Vanuit ons perspectief zien we dat de tuinbouw steeds populairder gaat worden als werkgever”, gaat Bart verder. “Dat is ook logisch, in onze sector gebeurt iets essentieels, en agritech neemt echt een vlucht. Een nieuw type mens stroomt onze branche in, geïnteresseerd in de combinatie van duurzaamheid, technologie en gezondheid. Werken in de tuinbouw is voor steeds meer mensen een praktische invulling van de zingeving die ze in hun werk zoeken. Dat is fantastisch om te zien.”

“Wij geloven dat er een goede manier is om tuinbouw te doen”, aldus Bart. “Waarin de tuinbouw op een duurzame manier gezond voedsel voor iedereen kan produceren. Maar zoals Rob Baan (CEO Koppert Cress) altijd zegt: ‘de toekomst heeft haast’.  Het is dus essentieel om innovatie gelijk in de praktijk te testen. Dat is volgens mij ook de manier die past bij deze hands-on sector.”

 

Lees hier het andere interview met Division Q: 

“Creativiteit is een absolute lifeline voor de tuinbouw”