Ga direct naar de inhoud.

Maarten Prins: “Het gaat echt om durven vooruitkijken op de lange termijn”

Dit jaar vieren we veertig jaar Tuinbouw Ondernemersprijs in het tuinbouwcluster van Greenport Duin- en Bollenstreek. Maarten Prins is hier de programmamanager en hij kijkt enorm uit naar het grote tuinbouwfeest in zijn regio. “Onze sector én onze regio zijn altijd al een kraamkamer van innovaties geweest.”

Maarten groeide op in Maasdijk, op een glastuinbedrijf – wat bijna niet anders kan in Maasdijk. Vanuit de bloemenexport groeide hij door naar de financiële dienstverlening en werkte bij grotere bedrijven zoals de Rabobank, ING en Achmea. “Ik was daar altijd een klein tandwiel in een groot geheel”, zei Maarten. “Dat was heel leerzaam, maar in 2017 kwam ik op een keerpunt. Ik werd ZZP’er, ging onder andere aan de slag voor Glastuinbouw Nederland en kwam bij Greenport Duin- en Bollenstreek binnen als programmamanager. Daarnaast help ik bedrijven bij overnames, met name met de soft skills, en ben ik coach.”

Intrinsieke motivatie

“Als we niets doen als sector in onze streek, zijn we over twintig jaar een museum”, zegt Maarten heel duidelijk, als hij gevraagd wordt naar de tuinbouw. “Mijn ambitie met de Greenport is ook echt dat we een grote stap naar de toekomst gaan zetten. Met een zo klein mogelijke milieu-impact en die bijdraagt aan haar omgeving. Er is in onze regio een flinke groep ondernemers die daar ook heilig in gelooft. Die willen dat, investeren in scoutrobots en laserwieders, en hebben echt de intrinsieke motivatie om door te ontwikkelen. Dit doen ze dan ook in het project Regiocertificering.”

Schoon product

“Vroeger ging het om twee dingen in de teelt in de Duin- en Bollenstreek”, gaat Maarten verder. “Hoe teel ik zoveel mogelijk met een zo hoog mogelijke kwaliteit. Nu verschuift de focus naar hoe we een zo schoon mogelijk product kunnen telen. Transitie is nooit een knip met de vingers. Het gebeurt vaak juist in het 'ondertussen'. Het gaat echt om durven vooruit kijken op de langere termijn en om durven te experimenteren.”

Showtuin

Het veertig jarig bestaan van de Tuinbouw Ondernemersprijs vieren we in Keukenhof, waar het ook ooit begon tijdens de eerste editie. “Ja, we zijn trots om deze prestigieuze prijs met hen te mogen hosten”, aldus Maarten. “Keukenhof is ooit ontstaan als showtuin voor de sector en is dat nog steeds: een iconische plek met wereldwijde uitstraling. Dat is een mooi symbool voor de tuinbouw als geheel.”

Wederzijds begrip

“De Themaprijs van dit jaar, Samenwerking & Samenhang, past daar ook perfect bij”, aldus Maarten. “We zoeken bedrijven, organisaties of initiatieven die de omgeving betrekken, die op nieuwe manieren opereren en zoeken naar samenwerking en samenhang met de maatschappij. Op die manier wederzijds begrip creëren is essentieel voor de transitie waar we doorheen gaan.”