Ga direct naar de inhoud.

Roobeek Group: “Elk uitdaging creëert nieuwe oplossingen”

Bij Roobeek Group staan de 120 mensen van de zeven bedrijven voorop. Die mensen zijn heel goed in wat ze doen. En wat ze doen, is meer dan alleen 5,8 miljoen planten per jaar kweken, verhandelen en afleveren in 28 Europese landen. Dat is mogelijk dankzij een geraffineerd webshop- en IT-systeem. “We hebben een hele nieuwe supply chain ontwikkeld”, aldus Frank Deriet, CEO van Roobeek Group. “Tegelijkertijd levert het systeem ons heel veel data op over welke planten populair worden in welke landen.”

“We zijn inmiddels meer een tech-bedrijf dan een tuinbouwbedrijf”, gaat Frank verder. “In de loop der jaren zijn we als kwekerij door voorwaartse verticale integratie uitgegroeid tot een complete supply chain voor de kweek, verkoop en distributie van haagplanten. Toen we uit de webshopdata zagen dat mediterrane planten populair werden, hebben we Spanitalië opgericht. Daarmee breidden we ons assortiment uit met mediterrane planten die we opkopen bij telers in Spanje en Italië.”

Duurzame logistiek

Spanitalië is een goed voorbeeld van hoe de Roobeek Group allang de rol van traditionele plantenkweker is ontgroeid. Een ander voorbeeld is PalletCloud, een onafhankelijk netwerk van stukgoedcarriers waarmee Roobeek Group de logistiek optimaliseert. “Wij kunnen onze planten namens onze klanten afleveren op elke postcode in Europa, van Schiermonnikoog tot in de Alpen”, aldus Frank.

“We willen niet met lege vrachtwagens rondrijden. PalletCloud koppelt webshops uit allerlei sectoren aan elkaar en aan carriers. Dat betekent dat wij veel sneller onze planten kunnen ophalen bij telers en afleveren bij klanten, en tegelijkertijd dat de vrachtwagens efficiënt aangevuld worden met andere producten die dezelfde kant op moeten. Kleine aantallen zijn dan geen uitdaging meer. Soms staan er drie pallets planten in de trailer, maar vullen we die op met een zwembad dat toevallig naar hetzelfde depot moet. Het is een IT-oplossing voor efficiënte logistiek en daardoor veel duurzamer voor alle aangesloten partijen.”

On the spot

Dit soort succesvolle bedrijven ontstaan vaak als oplossing voor uitdagingen die de andere bedrijven binnen de Roobeek Group ervaren. Zo is het Fulfilment Center Arcen ook ontstaan. “Ramon Heijnen kwam naar ons toe omdat hij een fulfilment oplossing zocht voor zijn webshops in haagplanten”, vertelt Frank. “Prima, wij namen de inkoop, verpakking, verzending en klantenservice voor onze rekening. Door corona groeide dat enorm hard, en hebben wij on the spot bijgestuurd. Daar is het bedrijf Fulfilment Center Arcen uitgekomen.”

“Omdat we strategisch gezien maximaal vijftig procent van de omzet bij Heijnen Plants wilden genereren, organiseerden we in januari 2021 een beurs op ons eigen terrein”, aldus Frank. “Met die beurs wilden we aan grote, potentiële klanten laten zien wat we op online gebied konden betekenen. Denk aan de webshops van de Aldi en de Lidl, waarbij wij de verzending afhandelen van planten die online besteld worden.”

Focus

Het gevolg was een groei aan klanten in 2021. “Daarvan leerden we dat we focus moesten aanbrengen”, vertelt Frank. “Maar ook dat Heijnen Plants zo hard groeide, dat het voorlopig meer dan vijftig procent aandeel in de omzet zou hebben. Dus toen zijn we gefuseerd. Dat hielp met de focus en de strategie. Zo hebben we dus spelenderwijs aan voorwaartse verticale integratie gedaan, van kwekerij naar fulfilment naar een uitgekiend logistiek netwerk en softwareplatform.”

Software

Door deze voorwaartse verticale integratie is er vanuit Roobeek Group een hele nieuwe supply chain ontstaan van online en offline verkoop van haagplanten. “Elke uitdaging creëerde nieuwe oplossingen, die weer nieuwe uitdagingen creëerden”, aldus Frank. “Maar we profiteren er als bedrijvengroep op allerlei manieren van. Zo geeft de software weer heel veel inzicht in de afzet van planten. We zien door heel Europa als eerste bepaalde soorten populair worden, en daar kunnen we dan op inspringen. Zoals met Spanitalia.”

Efficiëntie

“Ook bieden we klanten een duurzamere manier van plantverkoop”, geeft Frank aan. “De tuincentra bij bouwmarkten wordt meer een showroom. Consumenten kopen een grote plant, en wij zorgen dat hij binnen twee dagen thuis afgeleverd wordt. Het merendeel van de planten staat dus niet in de winkel meer, en dat scheelt veel extra ritten, maar vermindert ook het aantal vergane planten op de winkelvloer die weggegooid moeten worden. Efficiëntie in de supply chain is ook een hogere mate van duurzaamheid.”

Tuinbouwsector

Tot slot blijft er nog één vraag over. In hoeverre is Roobeek Group nog een tuinbouwbedrijf? “We zitten inmiddels in veel sectoren”, beaamt Frank. “De transportsector, de IT-sector, zelfs de zorgsector met onze zorgboerderij op het terrein, maar dat komt door de voorwaartse verticale integratie en innovaties die we gemaakt hebben in de loop der jaren. De oorsprong – onze roots – liggen toch echt in de tuinbouwsector.”

 

Lees hier het andere interview dat we hadden met Frank Deriet: “We kunnen onze planten op elke postcode in Europa bezorgen”