Ga direct naar de inhoud.

Roobeek Group: “We kunnen onze planten op elke postcode in Europa bezorgen”

In 1996 stapte bloemenhandelaar Frank Deriet in zijn auto en reed naar het oosten van Europa om haagplanten te verkopen. Nu, bijna dertig jaar later, is Roobeek Group één van de grootste leveranciers van haagplanten in Europa, met een volledig zelf opgebouwd logistiek systeem waarmee zeer efficiënt elke postcode in Europa beleverd kan worden. “Van eiland tot bergtop, wij kunnen er onze producten krijgen”, aldus Frank Deriet.

“In 1996 lukte het me om een deal te krijgen met 22 bouwmarkten in Oost-Europa waar een tuincentrum bij was aangesloten”, vertelt Frank Deriet. “De Muur was net gevallen en ik had binnen mijn netwerk signalen opgevangen dat de verkoop van haagplanten in die regio wel eens hard kon gaan. In het eerste jaar leverden we 40.000 planten. Binnen twee jaar waren dat er 1,3 miljoen, bij 122 aangesloten retailers.”

Trial and error

“We kweekten zelf planten op, maar kochten ook in”, gaat Frank verder. “En we organiseerden het transport, dus zo raakten we ook bekend met die wereld. Op een gegeven moment waren we teveel afhankelijk van één klant, dus toen ben ik weer in de auto gesprongen en door heel Europa gaan rijden om afzet te vinden. Inmiddels hebben we een netwerk in 26 landen.”

“Het is allemaal met boerenverstand, trouwens”, zegt Frank nuchter. “Ik ben autodidact, dus het succes kwam met trail and error. En het lukte me om de juiste mensen om me heen te verzamelen. Het is fijn om te werken met mensen die ergens heel goed in zijn of veel verstand van hebben, en die de ruimte te geven.”

Afstand tot de arbeidsmarkt

“Onder de naam Dutch Garden Plants zijn we vanaf 2007 flink gaan opschalen en professionaliseren”, gaat Frank verder. “In 2018 resulteerde dat in de overname van Kwekerij Roobeek. Daarmee sloegen we twee vliegen in één klap. We hadden gelijk een vergunning om daar planten te gaan telen in containers, want er was al een bestaande boomkwekerij met een kas op het terrein. Bovendien werkten er veel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Daar hadden we werk genoeg voor liggen.”

“Doordat we constant groeien, is er ook constant werk voor onze medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt”, aldus Frank. “Die hoeven we echt niet met bezigheidstherapie aan het werk te houden, ze zijn volwaardig onderdeel van ons bedrijf en absoluut van toegevoegde waarde in onze bedrijfsvoering. Zo combineren we het sociale aspect van ons bedrijf met het winstoogmerk.”

Fulfilment activiteiten

Na twee jaar optimaliseren van de kweek kwam Frank in contact met Ramon Heijnen. “Ramon had een webshop in haagplanten in een aantal landen”, legt Frank uit. “Hij liet goede groei zien, en vroeg of wij konden helpen in de fulfilment activiteiten, zoals inkoop, verpakken, verzenden en de klantenservice. Op basis van de cijfers verwachtten we zo’n driehonderd pallets per week in de beginperiode, dus op basis daarvan huurden we een hal en namen we mensen aan.”

En toen kwam corona. “Ja, toen gingen de online orders via de webshops ineens van driehonderd naar 2.500 pallets per week”, zegt Frank lachend. “We hebben met zijn allen echt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat de schouders er onder gezet. Pallets laden, het magazijn op orde houden, verpakken, ga maar door. Soms wisten we niet waar we het zoeken moesten, maar met een hoop vallen en opstaan zijn we er succesvol doorheen gekomen.”

Techbedrijf

Inmiddels is Heijnen Plants onderdeel van de Roobeek groep, net als Fulfilment Center Arcen. “We bouwden een eigen hal, van anderhalve hectare met dertig laaddocks. En misschien nog wel belangrijker, samen met een team aan IT-developers hebben we digitale applicaties gebouwd, waardoor we een geheel nieuwe supply chain hebben ontwikkeld om onze producten bij de klanten te krijgen. We veranderen in dat opzicht steeds meer in een tech-bedrijf.”

Zorgboerderij

Kwekerij, fulfilment, logistiek, IT, een sociale werkgever, bij Roobeek Group is alles mogelijk. “We hebben op het terrein ook een zorgboerderij met dagbesteding voor de ouderen”, vult Frank aan. “Door nieuwbouw kwam het oude kantinegebouw op de kwekerij vrij. Een medewerkster stelde voor om er een dagbesteding van te maken. Mijn eigen ouders hadden op dat moment behoefte aan zo’n plek, je biedt zingeving aan. En tegelijkertijd ontzorgt het ook de mantelzorgers op de dagen dat ze bij ons zijn.”

Geweldig team

“We doen een hoop en dat gaat goed, mede dankzij het geweldige team dat we hebben”, aldus Frank. “We leren van onze fouten, dat is erg belangrijk. Soms is het kritisch en weet ik even niet wat te doen, maar wat ik wel weet is dat er altijd een oplossing is. Tot nu toe levert dat een aantal fantastische bedrijven op, en dagelijks duizenden planten die hun weg vinden naar de eilanden en bergtoppen van Europa. En alles daar tussenin.”

 

Lees hier hert andere interview met Frank Deriet: “Elk uitdaging creëert nieuwe oplossingen”