Ga direct naar de inhoud.

Voorzitter Peter Maes: “We zijn trots dat we de prijs voor de veertigste keer mogen uitreiken”

In 2026 vieren we het veertigjarig bestaan van de Tuinbouw Ondernemersprijs. Een mooi moment om te onderzoeken welke rol de prijs speelt in de tuinbouw en in de maatschappij. Dat doen we met voorzitter Peter Maes. “Het is fantastisch dat we alweer voor de veertigste keer topbedrijven in onze sector in de spotlight mogen zetten”, aldus Peter. “Het DNA van al die bedrijven, vormt de basis voor het succes van onze sector.”

Peter Maes is Chief Strategy Officer bij Koppert, maar ook zeer geëngageerd in organisaties die op zoek zijn naar een nieuwe positionering van de tuinbouw. Denk aan 100% Groen, Bestuurlijke Tafel Gezonde Planten, Dutch Greenhouse Delta en Eat This. “Je ziet steeds meer van zulke initiatieven ontstaan”, aldus Peter. “Het is goed om naar onszelf te kijken vanuit de bril van de maatschappij en te kijken welke handreikingen we kunnen doen. Laten we met elkaar de verbinding weer herstellen, en op zoek gaan naar hoe we dat kunnen doen. Dat is waar de tuinbouw altijd in excelleerde en dat willen we vieren met veertig jaar Tuinbouw Ondernemersprijs.”

Nieuwe competenties

“Er worden steeds meer nieuwe competenties geëist van ondernemers in onze sector”, aldus Peter. “Die vernieuwingsdrang is ook de constante die je ziet in de ontwikkeling die bedrijven in de tuinbouw hebben doorgemaakt. Ik ben alle winnaars van de Tuinbouw Ondernemersprijs van de afgelopen veertig jaar langsgegaan. Dan zie je dat dit veelal nog steeds succesvolle bedrijven zijn die geëvolueerd zijn en ook vandaag de dag nog impact maken. Als orgaan weet de Tuinbouw Ondernemersprijs dus toch goed naar boven te halen welke factoren tot een topbedrijf leiden in onze sector, over de trends heen. Dat maakt ons trots.”

Cohesie

Dit jaar vieren we deze speciale jubileumeditie van de Tuinbouw Ondernemersprijs op de plek waar het allemaal begon, in Keukenhof, te gast bij Greenport Duin- en Bollenstreek. Een symbolische plek. “Het is niet evident dat we dit samen doen”, verklaart Peter. “De bloembollensector ligt onder een maatschappelijk vergrootglas, maar heeft ook altijd het succes van samenwerking laten zien. De tuinbouw is een topsector geworden door kruisbestuiving en cohesie, daar is Keukenhof een mooi symbool van.”

Verbinding

Daarmee zijn we ook aangekomen bij de Themaprijs van dit jaar, ‘Samenwerking & Samenhang’. “We willen verbinding in de spotlight zetten”, aldus Peter. “Verbinding onderling, maar ook met de maatschappij. Dat vereist meer de zachte kant van het ondernemerschap, maar daar liggen ook de grote kansen voor de tuinbouw. Als Tuinbouw Ondernemersprijs gaan we dat dit jaar extra voor het voetlicht brengen.”